דבר המזכירות

הגדל

חברי א.מ.ת יקרים,

 

בימים אלו מתרחשים לנגד עיננו שינויים רבים בתחום  התחבורה בישראל. בוועדת הכלכלה דנים בין היתר בגורלו ובמעמדו של קצין הבטיחות והנושא עדיין על המדוכה.

 

קיימות שתי אסכולות עיקריות:
 
האחת דוגלת במעמדו ההיסטורי של קצין הבטיחות שהינו עובד קבוע בארגון בו הוא פועל, בין אם מועסק ישירות ע"י הארגון- החברה או מטעם חב' ליסינג או חב' תפעול, חב' כ"א והוא אמון על הטיפול בנהגי החברה וכלי הרכב תוך קבלת אחריות כוללת על צי הרכב בחברה על כל המשתמע מכך.
 
"המוצר" של השנים האחרונות הוא בדמות שרותי קצין בטיחות שניתן ע"י משרדים עצמאיים לשרותי קצין בטיחות שבעיקר בודקים את תקינות כלי הרכב, התשלום הוא על בסיס חודשי לפי מכפלת כלי הרכב.
 
בתחילת הדרך השרות התאים ונתן פיתרון  לחברות תובלה קטנות שבבעלותן מס' קטן של משאיות שלא היה ביכולתן להעסיק קצין בטיחות במשרה מלאה או חלקית, אולם עם הזמן שרותי קצין הבטיחות מוצעים גם לחברות התעשייה השירותים וההיטק שבבעלותם ציי רכב של מאות כלי רכב – מצב מסוכן!
 
שרות שמתאים למשאיות בענף התובלה אינו מתאים לכלי רכב פרטיים ומסחריים בחברות התעשייה, השירותים וההיטק. קצין הבטיחות ומנהל התחבורה בוודאי, כבר מזמן לא בודק רק מכוניות, עיקר הטיפול הוא בגורם האנושי.
 
הבעיה  שנובעת מתופעת שרותי קצין הבטיחות היא מסחור השרות, תחרות פרועה של מחירים, כל המפחית במחיר הרי הוא זה שזוכה בעסקה, הדבר גורם לזילות המקצוע והורדת הרמה המקצועית לשפל המדרגה עד כדי פגיעה בבטיחות- גורמים פולטים ודמגוגיים קובעים שקצין הבטיחות הוא רק חותמת גומי – לא ניתן לזה לקרות!
 
כל ארגוני התחבורה פועלים בשיתוף פעולה בכל הערוצים האפשריים, מול משרד התחבורה, ועדת הכלכלה ועוד על מנת לדאוג לאינטרסים של קציני הבטיחות לטובת הבטיחות בכלי הרכב ובתעבורה. דובר הארגון בנושא זה  ונציגנו בוועדת הכלכלה הוא נועם קום.

 

בנוסף אנו עדים לכל מני החלטות והנחיות מוזרות שיוצאות ממשרד התחבורה כגון הנחיות בנושאי החלפת  צמיגים בכלי רכב, דרישה לשימוש ברישיונות מקוריים בכלי רכב בציי רכב במקום רישיונות מצולמים וחותמת אדומה של קצין בטיחות- תמוהה! דרישה לשימוש בטופס ביקורת בטיחות מיושן שעבד עליו הקלח...גם בנושאים אלו ואחרים אנו מטפלים.
 
ביום העיון הקרוב בתאריך 24/7 תהיה לנו ההזדמנות להעלות את הסוגיות בפני מר. עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה.
 
שר התחבורה, ח"כ ישראל כץ, ממשיך לקדם במרץ ובאינטנסיביות את נושא הסעת ההמונים בתחום הרכבות, מאיץ פיתוח תשתיות הכבישים והמחלפים ולהערכתנו הפרויקט הבא שלו הוא רפורמה מכיפה בנמלי הים.
 
אנו עדים למבחר דגמי רכבים חדשים שהיבואנים משיקים כאשר המגמה היא להתאים את כלי הרכב לנוסחת זיהום האוויר שתעודכן בתאריך  1/8/13. רכבים שהיו מצוידים במנועי דיזל חסכוניים יגיעו עם מנועי בנזין קטנים יותר המצוידים בטורבו להגדלת הספקים, במקביל ניתן לראות שסיגמנת המיני משפחתיות מקבל תאוצה ע"י מס' דגמים חדשים כגון: סקודה ראפיד, סיאט טולדו, שברולט סוניק, פג'ו 301סיטרואן אליזה, ודגמים פופולאריים כמו קיה ריאו ויונדאי I25.
 
העברנו פניה לשר התחבורה בבקשה שיפתח, כפי שהתחייב, את נתיב הנסיעה השמאלי באיילון צפון בין מחלף יוספטל  למחלף חולון במטרה להקטין את עומס התנועה בשעות העומס בקטע זה.
 
אנו מתקדמים בכל הקשור בקורס קציני הבטיחות לחברי הארגון, העברנו פניה למשרד החינוך לצורך קבלת אישורי השכלה לחברים ויש בכוונתנו להפנות מכתב בקשה לשר החינוך, כדי שיפתור את החברים הותיקים, שהרי מדובר בציבור  עם ניסיון מעשי רב שנים שמתכוון לעבור הכשרה ייעודית כקצין בטיחות, אנחנו ממוקדי מטרה עד שכולם ישתלבו בקורס.
 
במהלך חודש יולי מזכירות הארגון תתכנס לחצי יום מרוכז לצורך סיכום פעילות, חצי שנתית והגדרת מטרות ויעדים לסוף השנה , נשמח לקבל מהחברים נושאים לדיון, על הפרק בין היתר ארגון סיור מקצועי  לחול, עדכון תקנון  העמותה בהתאם  לרוח התקופה ולמציאות המשתנה, קבלת החלטה לגבי מתכונת האספה השנתית ועוד.
 
הוועדה הטכנית נפגשת עם מח' השרות של היבואנים על מנת להציף בעיות ולקבל דרכי פיתרון לטובת החברים.
 
אנו פתוחים להערות והצעות, נמשיך לעדכן לגבי כל התרחשות והתפתחות רלוונטית.
 
נפגש ביום העיון הקרוב,
 
בברכה,

יוחאי זילברברג

מזכיר א.מ.ת

עבור לתוכן העמוד