תוכנית חדשה להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים

23/09/2012
הגדל

מנתוני הרשות הלאומית עולה כי מתחילת השנה ועד היום נהרגו בתאונות הדרכים 7 רוכבי אופניים, לעומת 10 בתקופה המקבילה אשתקד. בחמש השנים האחרונות נהרגו בתאונות 75 רוכבי אופניים. בעקבות כך הוכנה במשרד התחבורה תוכנית חדשה להגברת בטיחותם של רוכבי האופנים יוצאת לדרך. התכנית כוללת: איסור רכיבה כתף מול כתף, שדרוג שולי הכבישים, סלילת שבילים מיוחדים לאופניים, חובת רכיבה בשולי הכביש, סימון ושילוט מיוחד לנהגים, הגברת האכיפה, הסברה נרחבת וימי עיון והשתלמויות למדריכי רכיבה.

 

התוכנית החדשה מתבססת על המלצות של שלוש ועדות מקצועיות שונות שהוקמו בשנה האחרונה, במטרה לצמצם את מעורבותם של רוכבי האופניים בתאונות הדרכים. ועדה בראשות פרופ' שלום הקרט ערכה מיפוי של הפעילות הקיימת והמתוכננת של רוכבי האופניים והמליצה על פתרונות לשיפור בטיחותם של הרוכבים, בטווח הביניים עד ליישום תוכנית מקיפה על ידי החברה הלאומית לדרכים.

 

הועדה שנייה, מונתה על ידי מפכ"ל המשטרה, בראשותה של נצ"מ אורית ידיד גיבשה המלצות להפחתת מעורבותם של רוכבי האופניים בתאונות, תוך מתן דגש על תחום הרכיבה הספורטיבית.

 

ועדה נוספת שחקרה לעומק את התאונה בכביש 3 שהתרחשה באוגוסט 2011 מונתה על ידי מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ. בראש הועדה עמד המדען הראשי של הרשות הלאומית ד"ר שי סופר, הועדה בחנה את הגורמים הישירים והעקיפים להתרחשות התאונה שבה נהרגו שני רוכבי אופניים וחמישה נפצעו.

 

תוכנית העבודה למימוש המלצות הועדות כוללת שישה מרכיבים עיקריים: תשתיות, אכיפה, חקיקה ונהלים, פרסום והסברה, חינוך והדרכה ומחקר ומידע. בתחום התשתיות יבוצע שדרוג והרחבה של שולי הכבישים הבינעירוניים, במקומות המועדפים לרוכבי האופניים. השדרוג יכלול בין השאר סימון ושילוט מיוחד לנהגים שיסב את תשומת ליבם לרוכבי האופניים. בנוסף לכך יסללו שבילים לרוכבי האופניים במספר מתחמי רכיבה מועדפים ברחבי הארץ, בהם קיימת כבר היום כבר היום פעילות רכיבה ספורטיבית ענפה, מתוך מגמה להפוך אותם לבטוחים יותר.

 

בנוסף, אגף התנועה במשטרת ישראל יגביר את האכיפה על רוכבי האופניים וכן כנגד נהגים המסכנים את הרוכבים, בעיקר בסופי שבוע. פיילוט למתחם רכיבה מועדף &ndash "משולש לטרון", שבוצע לאחרונה על ידי אגף התנועה, במסגרתו הוצבו שוטרים בשטח המתחם לצורך שמירה על בטיחותם של רוכבי האופניים, הוכיח את עצמו מעל למצופה.

 

במקביל לכך מגבש משרד התחבורה בימים אלה מספר תיקוני חקיקה חדשים הכוללים, חובת רכיבה על אופניים בשולי הכביש, איסור רכיבה כתף מול כתף, הגבלת גיל הרוכבים בדרכים בינעירוניות מ- 12 ומעלה, חיוב רכב ליווי לקבוצה בת 10 רוכבים ויותר, חובת שמירה על מרחב בטיחות של הנהגים מרוכבי האופניים והגברת אמצעי המיגון הבטיחותי של רוכבי האופניים.

 

מדעות לסכנות ברכיבה- בצד פעולות אלו יצאה לאחרונה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים במסע הסברה "רוכבים בטוח בדרכים" שכלל העברת מסרים, לנהגים ולרוכבי האופניים ובכללם גם לעובדים זרים המרבים להשתמש באופניים. בנוסף לכך בכוונת הרשות הלאומית להפיץ חוברת כללים והנחיות לרכיבה בטוחה בדרך עירונית ובינעירונית. בנוסף לכך, תערוך הרשות הלאומית ימי עיון והשתלמויות מקצועיות לצוותי הדרכה על רכיבה בטוחה ותפיץ מידע בפורומים פנימיים של רוכבי אופניים, בפייסבוק ובחנויות למכירת אופניים וכן השתלמויות למדריכי רכיבה בעיר, לצורך הדרכת בני נוער ומבוגרים ותעודד פתיחה של מרכזים לרכיבה בטוחה בשעות אחר- הצהריים עבור חובבי האופניים.
 

עבור לתוכן העמוד