עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

פרשת פולקסווגן- "דיזלגייט"

5/10/2015
הגדל

פרשיית הזיהום של קונצרן פולקסווגן מסתעפת. ב- 18 לספטמבר נחשפה לראשונה ע"י הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, פרשת זיוף נתוני פליטת המזהמים מרכבי הקונצרן בהם: פולקסווגן, אאודי, סקודה וסיאט, הממונעים במנועי דיזל. מדובר במנועים מפס ייצור שבין השנים 2009 ועד 2015.

לפי הפרסומים בכ- 11 מיליון מכוניות, הותקנה תוכנת ניהול מנוע מתוצרת "בוש", לפליטת המזהמים באופן שבזמן ביצוע בדיקת מזהמים, התוכנה משתנה ומתאימה עצמה לנתונים הנדרשים בחוק או בהתאם לתקני זיהום איכות סביבה בינלאומיים. התוכנה שינתה נתונים בעת הבדיקה בסטייה חריגה ביותר של עד פי 40 את נתוני גזי ה- NOX וגזים נוספים. בעת שינוי התוכנה, השתנו גם ביצועי המנוע שכוללים את הספק וסל"ד המנוע וצריכת הדלק. הפרשה שכבר כונתה "דיזל גייט" נחשבת לתרמית החמורה בהיסטוריה של עולם הרכב. בארה"ב בלבד חשופה היצרנית לתביעות של כ- 18 מיליארד דולר.

משרד התחבורה בגרמניה הורה ליצרנית להגיש פתרון על ליום ה- 7/10/15 ולא הוא ימנע מהיצרנית להמשיך ולשווק את המכוניות מזהמות. היצרנית הקצתה תקציב של כ- 7 מיליארד דולר למשבר, ותזמן בקרוב את בעלי הרכב לקריאת תיקון יזומה להחלפה או עדכון של  תוכנת ניהול המנוע אך מה יעשה עדין לא ברור. בעקבות חשיפת הפרשה התפטר לאחרונה מנכ"ל פולקסווגן מרטין וינטר-קורן, שיצטרך לעמוד בקרוב בחקירות רבות. בכירים נוספים בקונצרן הושעו מתפקידם בשלב זה. למנכ"ל התמנה לאחרונה מתיאוס מולר שניהל עד לאחרונה את פורשה.

בישראל- משרד התחבורה, פנה ליבואנית בישראל להעביר לה הבהרות בפרשה שכוללת את כמות המכוניות התקולות ודרכי פעולה לתיקונם. המשרד יקבע בהתאם את המשך שיווק הדגמים הרלוונטיים בשוק הישראלי. המשרד יוצא בקרוב הנחייה לעניין קריאת השרות. מכיוון שאין מדובר בתקלה בטיחותית תצא הנחייה על חובת הבדיקה לזיהום.

גם רשות המיסים בקשה לקבל הבהרות לכמות המכוניות המזהמות ששוקו בישראל, שכן רמת מיסי הקנייה לכלי הרכב מתבססים על רמת פליטת המזהמים. מרמת מס של 83% ניתנת הנחה כספית של עד 15,000 ₪ בהתאם לרמת הפליטה ודרגת הזיהום. שינוי בנתונים עשוי לשנות את דרגות הזיהום ועימם תביעה להחזרי מסי קנייה מצד רשות המיסים.

הודעת צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן בישראל: "בהמשך לפרסומי הקונצרן מהימים האחרונים בנושא רמות פליטה ברכבי דיזל, נוכל לציין בשלב זה כי היצרן העביר מספרי שלדות המיועדות, על פי הוראתו, לעבור עדכון טכני. על פי דיווח זה קיימים בישראל כ- 11,000 כלי רכב, שנמכרו בין השנים 2009- 2015. יש להדגיש כי על פי דיווחי היצרן כלי הרכב בטוחים לנסיעה. אנו ממתינים להנחיות טכניות מצד היצרן על דרך ואופן ביצוע הקמפיין העתידי ונעדכן את הלקוחות הרלוונטיים עם קבלת המידע. צ'מפיון מוטורס, בתיאום עם משרד התחבורה, החליטה, בשלב זה, על הקפאת שיווק כלי רכב מתוך רשימה זו אשר טרם שווקו. צ'מפיון מוטורס תמשיך לעדכן את לקוחותיה ומשרד התחבורה במידע חדש רלוונטי שיהא בידה".

בין הדגמים עם נתוני פליטה מזויפים שיובאו לישראל, מדובר במכוניות עם מנועי דיזל בלבד עד תקן יורו 5 בהם: כ- 5,500 מכוניות סקודה אוקטביה דיזל ששווקו בעיקר לתחום המוניות ולציי רכב . כ- 5,000 פולקסווגן, 300 אאודי וכ- 200 סיאט. 

סקודה נחשבת למונית הפופולארית ביותר בישראל. רק השנה נמסרו מעל 1,100 מוניות סקודה שמהוות נתח שוק שמעל ל- 30%. כעת, יש להמתין להנחיות מטעם משרד התחבורה ויבואנית הרכב בישראל קבוצת צ'מפיון. בעלי הרכבים יזומנו לקריאת שרות בקרוב. עדין לא ברור מה ייעשה במנוע האם תוחלף בו תוכנת הניהול או שתעודכן, וכלל לא ברור מה תהינה ההשלכות לביצועי מנועי המכוניות וצריכת הדלק שלהם בעקבות השינוי.

 

עבור לתוכן העמוד