מגמת הירידה בתאונות דרכים נבלמה

3/07/2014
הגדל

האתגר המרכזי של הרשות הלאומית לבטיחות בא לידי ביטוי בחודשים האחרונים כאשר לאחר שנים רצופות של ירידה מתמשכת ודרמטית במספר ההרוגים בתאונות דרכים, מצביעים נתוני 2013 והמחצית הראשונה של 2014 כי המגמה הזאת הואטה מאוד.

 

בחודשיים הראשונים של 2014 נרשמה אמנם ירידה של כ-20 הרוגים, בהשוואה לשנת 2013 אבל זו הייתה תוצאה של 14 ימי גשם פחות בחודשיים הראשונים של 2014 . לעומת זאת בחודשים מארס עד  יוני 2014, נראה שאין כל ירידה בהרוגים בהשוואה לשנת 2013. לאור נתונים אלו, צופים ברשות קשיים בשמירה על קצב הירידה במספר ההרוגים. על פי התחזית המנחה את עבודת הרשות, צפויה מצבת כלי הרכב בישראל להיות מוכפלת כמעט פי שניים עד שנת 2030, מ- 2.8 מיליון ל- 5.4 מיליון כלי רכב. כך, ללא מערכת להסעת המונים מודרנית ויעילה, עלולה להיווצר בעיית בטיחות חמורה.

הבעיה: למעלה מ 30% מההרוגים בתאונות דרכים הם הולכי רגל

בעיה קשה במיוחד עליה מתריעה הרשות, הינה ריבוי ההרוגים והנפגעים מקרב הולכי הרגל. בשנת 2014 התופעה מחמירה מאוד. 30% - 35% מכלל ההרוגים בתאונות בארץ הינם הולכי רגל זאת לעומת מתחת ל-20% במדינות המפותחות. הולכי הרגל הפגיעים במיוחד הם ילדים במגזר הערבי, זקנים במגזר היהודי בתחום העירוני, ונפגעים מקרב העוצרים בשולי הדרכים הבינעירוניות. ברשות מעריכים כי נדרש טיפול אפקטיבי באוכלוסיות הפגיעות, ובכלל זה המגזר הערבי ובמיוחד ילדים במגזר קשישים הולכי רגל במגזר היהודי רוכבי אופנועים ובמיוחד אופנועים כבדים נהגים צעירים רוכבי אופניים תוך דגש מיוחד על אופניים עם מנוע חשמלי וטיפול בהתנהגות נהגים בשולי כבישים מהירים.

 

מוקד לבעיות בטיחות בשילוב עם מוקד 100

במסגרת פעילות הרשות השנה ובשנה הבאה, יושם דגש על מיפוי ממוחשב של כל הכשלים והאזורים המסוכנים בכל כבישי ישראל, בזמן אמת. מוקדנים למענה לבעיות בטיחות, שיפעלו במסגרת הרשות, יהיו זמינים 24 שעות ביממה במוקד מיוחד, ויחוברו למוקד 100 של המשטרה. על מנת להקטין את מספר ההרוגים כתוצאה מעצירה בשולי הכביש, מציעה הרשות לייעד מכוניות גרר ותיקונים שיהיו זמינות בקרבת הכבישים המהירים, ויגיעו למתן עזרה בתוך 15 דקות מהפנייה אליהם. קריאה לרכב גרר תעשה באמצעות מוקד בטיחות של הרשות, והניידת שתגיע לרכב שעצר בשלולים תחנה מאחוריו. הרשות תמפה את הכבישים המהירים ותציע מקומות לחניונים למנוחה שיהיו מצוידים בשירותים (ולפעמים גם בדוכני אוכל ושתיה), בצדי הכבישים המהירים.

להסדיר את תחום האופניים החשמליים


נוכח הכמויות הגדלות והולכות של אופניים חשמליים, מדגישה הרשות את ההכרח לחדש את "הוראות השעה" לאימוץ התקן האירופאי לאופניים עם מנוע עזר חשמלי, ובמיוחד להקפיד על מנוע המופעל רק בעת דיווש, ומגבלת מהירות של עד 25 קמ"ש. על פי ההצעה, אופניים חשמליים עם מצערת יהיו כלי רכב המחויב ברישיון. הרשות מבקשת גם לקבוע גיל מינימלי של 14 שנה לרכיבה על אופניים עם מנוע עזר חשמלי, לאכוף תקן של מהירות ועוצמת מנוע לאופניים עם מנוע עזר חשמלי, להכשיר מסלולים מיוחדים לאופניים ולאכוף איסור נסיעה על מדרכות לכל סוגי האופניים.

100 ניידות חדשות למשטרת ישראל ו-1500 סטודנטים שיועסקו כשוטרי תנועה מוסמכים

במסגרת הסכם אסטרטגי עם משטרה, בשנים הקרובות תספק הרשות למשטרת התנועה עוד כ- 100 כלי רכב כך שמספר כלי הרכב של משטרת התנועה והמתנדבים יעמוד על 400 כלים, בתוספת 50 אופנועים, שיופעלו כולם ב-3 משמרות. בנוסף, תממן הרשות עד 1,500 סטודנטים שיועסקו כשוטרי תנועה מוסמכים. זה בנוסף ל 100 נידות שהרשות כבר מספקת למשטרה. הרשות תהיה שותפה מלאה בקביעת התפוקות, המדדים סוגי הפעילויות והאזורים לפעילויות אותן היא מממנת. בכל ניידת אותה מספקת הרשות למשטרה יותקן GPS, שיאפשר לדעת בזמן אמת את מיקומו ולבצע ניתוח אפקטיביות של פעילותו. משטרת התנועה תזין ותעלה את נתוני המיקום המדוייקים של כל תאונה, על גבי מפת ה- GPS - ותבדוק בכל תאונה קטלנית האם נעשה שימוש בטלפון סלולרי ע"י הנהג.

רפורמה בסיווג חומרת הפציעה של פצועי תאונות דרכים

על מנת להרחיב את בסיס הידע ולשפר את איכות הנתונים בתחום תאונות הדרכים, חתמה הרשות הסכם עם הלמ"ס ומכון גרטנר למחקרי בריאות. מכון גרטנר יסווג את כל פצועי תאונות הדרכים שיגיעו לבתי החולים ולמרכזי טראומה, לפי סיווג רפואי של חומרת הפציעה, בקטגוריות: קל, בינוני, קשה וקשה מאוד. הסיווג הזה יאפשר לסגור את הפערים בין שיטות הדיווח הקיימות כיום, כאשר משטרת התנועה מסווגת את נפגעי תאונות הדרכים לשתי קבוצות: האחת המוגדרת "תאונות דרכים" והשניה של קבוצת "נפגעים כללי"  כאשר בשתיהן נכללים נפגעים בדרגת חומרה גבוהה מקל.


לצורך מיון פצועי תאונות הדרכים תשלב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) בין קבוצת נפגעי תאונות דרכים לבין הפצועים בדרגת חומרה מעבר לקל, שבקבוצה השנייה והכל עלפי הקריטריונים הרפואיים ובאופן שיאפשר לקבל תמונה אמיתית יותר של היקף הפגיעות בתאונות.

עבור לתוכן העמוד