עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

כנס תחבורה ירוקה, ישראל 2014

28/05/2014
הגדל

משתתפים מעשר מדינות ועשרות המצאות ורעיונות במטרה למצוא פתרונות התנועה החכמה של העתיד נפגשו ב-,EcoMotion 2014 הכנס הבינלאומי הראשון בישראל בנושא "תחבורה חכמה.

 

בכנס נכחו נציגי חברות בינלאומיות ביניהן: General Motors, Bosch,Hyundai , SNCF, Kaenaat ההודית, Michelin, Ford, Honda. האירוע התקיים בשותפות התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, המכון הישראלי לחדשנות, משרד המדע, קרן היסוד והתעשייה המקומית. מאחורי העמותה עומדים אנשי עסקים ותעשייה בכירים, ביניהם איש העסקים מאיר ארנון, פרופ' אריה צבן - ראש מרכז ננו-טכנולוגיה בבר אילן, אייל רוזנר - ראש התוכנית הלאומית להפחתת התלות בנפט, יואב שלוש - שותף בקרן ההון סיכון אביב ונצ'רס, אבי צור מנכ"ל צ'מפיון מוטורס היוצא.

במשך שני ימי הכנס נחשפו המשתתפים לעשרות רעיונות והמצאות בתחומי ההתייעלות האנרגטית, שיטות הנעה חשמליות והיברידיות, מקורות והתקני אגירת אנרגיה אלקטרו-כימיים (כגון תאי דלק, סוללות וכדומה) מערכות הנעה עצמאית, מערכות ניווט חכמות, רכבי הנעה אישיים. המשתתפים נחשפו לפתרונות יצירתיים ופורצי דרך בתחומי ההתייעלות האנרגטית, שיטות הנעה חשמליות והיברידיות, מערכות אנרגיה, מקורות והתקני אגירת אנרגיה אלקטרו-כימיים (כגון תאי דלק, סוללות וכדומה) מערכות הנעה עצמאית, מערכות ניווט חכמות, רכבי הנעה אישיים ועוד.

בועז ממו, מנהל קהילת EcoMotion סיפר: "כבר היום מעורבים בפעילותנו יותר מ-300 ארגונים, כשלמעלה מ- 1,500 איש השתתפו בפעילויות השנתיות שלנו לעומת שליש מזה בתחילת הדרך. בתמיכת כל הגופים איתם אנו פועלים, EcoMotion מהווה זרז ואכסניה לפעילות "התחבורה החכמה" בישראל ועוזרת לעשרות גופים וממציאים להגשים את חזונם במטרה להפכו למציאות"

אייל רוזנר, יו"ר התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים: "התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים נועדה לגבש פתרונות שיביאו להפחתת התלות העולמית בנפט. כחלק מהפעילות הכוללת וקידום היזמות בתחום תחליפי הדלקים בישראל, התוכנית תומכת בקהילת EcoMotion, על מנת לאפשר קידום וחשיפה של מגוון טכנולוגיות חדשניות בתחום התחבורה החדשה, מתוך מטרה להפוך את ישראל למובילה עולמית בטכנולוגיות חליפיות לנפט. אנו שמחים לראות את הגידול במספר חברות ההזנק והיזמים בתחום".

בכנס נחשפה הזוכה בתחרות הסטודנטים, מתוך עשרות הצעות שהוגשו, לפתרונות "תחבורה חכמה", איילת פישמן, שזכתה בפרס כספי של 20,000 שקל. פישמן,סטודנטית לתואר שני לעיצוב ניידות, באקדמיה לאומנות Kunsthochschule Berlin Weißensee ובעלת תואר ראשון בעיצוב תעשייתי מבצלאל שהגתה מערכת לוגיסטיקה עירונית של שינוע סחורות המפחיתה בעשרות אחוזים את הנסועה בעיר. זוהי מערכת לוגיסטיקה עירונית של שינוע סחורות המפחיתה בעשרות אחוזים את הנסועה בעיר. בנוסף למקום הראשון.

שני אליצור, דוקטורנטית מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה בטכניון, זכתה בפרס השני בתחרות הסטודנטים בסך 10,000 ₪. שני הציגה במהלך הכנס, אב טיפוס למערכת לאחסון אנרגיה המופקת על ידי אבקת אלומיניום בטכנולוגיית מימן חדשנית. את פעולת הערכת היא הדגימה באמצעות מכונית מודל על שלט רחוק שהונעה בעזרת הטכנולוגיה להפקת מימן בשילוב עם תא דלק.  את המקום השלישי ופרס כספי בשווי 5,000 שקל קטפו צמד דוקטורנטים מהטכניון, בוריס שוורצב ודני גלמן, שהציגו את ה- AlaIStor סוללה מתכת - אוויר מהפכנית המשתמשת באלומיניום כדלק ונטענת חשמלית. המערכת משתמשת באלקטרוליט ייחודיי.

עוד הוצגו בכנס פרוייקטים כמו: Super Awesome Micro Project שתוכנן על ידי ראול אואידה, בן 20 מרומניה וסטיב סמרטינו, יזם אוסטרלי, ששילבו בין   500,000 פיסות לגו ו-256 בוכנות והצליחו לבנות מכונית בגודל מלא ממאות אלפי חלקי לגו עם מנוע הפועל באמצעות לחץ אוויר ומגיעה למהירות של בין 20 ל-27 קמ"ש.

חברת SoftWhee הציגה פיתוח חדש בדמות גלגל המכיל בתוכו בולם הזעזועים. מערכת הבלימה הנמצאת בתוך הגלגל הינה סלקטיבית ופועלת רק בזמן מוגדר (נפילת מדרגה, התנגשות, מהמורה וכו') ובשאר הזמן קשיחה כך שהמשתמש לא מאבד אנרגיה בזמן נסיעה שגרתית, בשונה מאופניים. הטכנולוגיה המהפכנית מיושמת כבר כרגע בכיסאות גלגלים ואופניים. אייל זיו, מהנדס בן 40 מהתעשייה האווירית, לקח מערכת (ארוודינו) של כסא גלגלים ותכנת אותה מחדש בעזרת חיישנים כשהוא מגיע ליכולות היציבות של הסגווי המקורי, ואף יותר. זיו שייכלל את הקונספט ופיתח כלי חשמלי לתחבורה אישית איתו הוא ומשפחתו מטיילים בפארקים הקרובים לביתם. הרכב כולל ג'ויסטיק לשליטה עם מושב נהג ומגיע למהירות של 30 קמ"ש.

אייל אלוני בן 35 ,מהנדס מכונות הציג טיפוס "TLT", כלי ניידות אישית חדש לגמרי - מכונית שלט רחוק עם מערכת אחסון אנרגיה בטכנולוגיית מימן. לדבריו, זהו השילוב הקטן ביותר שאפשר לעשות בין מנוע, גלגל וסוללה ועדיין מאפשר לנסוע בסגנון של סקייטבורד והטיות גוף - במגוון דרכים גדול ובצורה יציבה דינאמית ובטוחה. האב טיפוס שהוצג בכנס היא פרי פיתוח אבולוציוני לאחר פיתוח של כ-30 כלים.

חברת BNC Systems מציעה לוקליזציה של מערכת המולטימדיה והפרדתה ממחשב הרכב כך שהיא מאפשרת הרצת אפליקציות ללא סיכון מחשב הרכב. מחשב החומרה החדיש מאפשר כבר היום לנהגים להריץ אינספור אפליקציות 'חכמות' במהלך הנסיעה. המחשב יאפשר בעתיד פיתוח אפליקציות נוספות לתחומים כמו: ניהול צריכת דלק, עידוד תחבורת המונים (דוגמת טרמפים, Car Sharing) נהיגה זהירה וחסכונית (חשוב במיוחד לציי רכב) כשהמטרה המרכזית יצירת קונסולות מולטימדיה חכמות יותר לרכבים החשמליים העתידיים.

חברת ארילו, זיהתה את האפשרות להשתמש לטוב ולרע במחשבי המכונית והציגה בכנס פתרון אוניברסלי בסגנון פיירוול לכל הרכבים וזאת בשל מחשוב המכונית המצריך חשיבה מיוחדת בעידן הסייבר והפריצה למכוניות ושליטה בהם ובנתונים שלהם.

קטנועים חשמליים נמצאים כבר בשימוש אצל רבים וסוגיית הטענת המצברים מגבילה את טווח השימוש בהם. בכנס הוצגה מערכת SWITCHY, שעיקרה מכונה להחלפת והטענת סוללות. המכונה בצורת מכונת ממכר (Vending machine), מאפשרת טעינת והחלפת סוללה ריקה בסוללה מלאה. המכונה תוצב בעתיד בחנויות שונות ובאתרים אחרים הזמינים ללקוחות.

חברת MUV-e ומעצב הרכב, אמיר זייד הציגו כלי תחבורה אישי, חשמלי ועירוני שמתקפל לתוך מזוודת טרולי ומאפשר תנועה נוחה מאוד ובעיקר ניידות. בתום השימוש הכלי הופך למעין מזוודה על גלגלים.

תעשיות הרכב בנצרת, הציגו את ה- AMSTAF רכב אוטונומי בלתי מאויש המגיע עם ניידת שליטה. ה- AMSTAF יכול לשמש לתפקידי אבטחה ולמשימות HLS אזרחיות וצבאיות מורכבות וחוסכות אדם. התנועה נעשית בעזרת שליטה מרחוק ומצלמה. ניתן להרכיב על ה-AMSTAF גז מדמיע, מקלע, ציוד לכיבוי אש, מצלמה תרמית ומערכת כריזה. לכלי שני מנועים חשמליים המסוגלים לפעול במשך 36 שעות עבודה רצופה בלי טיפול.

עבור לתוכן העמוד