עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

סוגיית "יעסיק" קצין בטיחות, להחלטת וועדת הכלכלה

18/02/2014
הגדל

בעקבות דיון ועדת הכלכלה ב- 4/11/13 בעניין חלק י' הדן בקציני הבטיחות, הוחלט להותיר את ההגדה "יעסיק" ללא שינוי, שבה קיימת חובת התקשרות של קצין הבטיחות עם המפעל ביחסי עובד מעביד.

בעקבות ההחלטה, החל משרד התחבורה לאכוף את התקנה כפי שנדרש בעבר ולא ביצע. המשרד דרש בטקם קבלת מנוי לקבל הסכם העסקה בין קצין הבטיחות למפעל. לאור זאת, גל הפניות של המשרדים העצמיים למינוי קציני בטיחות מטעמם בחברות נדחה,הואיל ולא התקיימו יחסי עובד מעביד. לאחר ערעור של  המשרדים למתן שרותי בטיחות, הוחלט במשרד התחבורה לדחות את האכיפה כאמור, עד ליום 2/2/14.

 

המשרדים ערערו לבית המשפט המחוזי

בתאריך: 12/2/14 הוגשה עתירה נגד: משרד התחבורה, ג'קי לוי ויוסי ניזרי, לבית המשפט המחוזי מרכז, מטעם המשרדי הבטיחות העצמאיים: תעבורה על בטוח בע"מ, קבוצת רמת בטיחות בע"מ, וטיקו תנועה בטוחה בע"מ. בדיון שהתקיים בפני השופט אברהם יעקב הוחלט, כי כל המחלוקת לגבי המילה "יעסיק", האם היא כוללת מלבד עובד שכיר גם קבלן עצמאי, מקומה בהחלטת ועדת הכלכלה בכנסת.

 

אם זאת סבר השופט, כי עד לקיום הדיון בועדת הכלכלה, אין מקום לשנות את הסטטוס קוו. כלומר, אין לאכוף בתקופה זו את מינוי קציני הבטיחות בדרישה ליחסי עובד מעביד. 

 

בישראל פועלים כ- 85 משרדים עצמאיים למתן שרותי בטיחות בתעבורה. זאת במסגרת חוק שירותי הובלה. במסגרתו הותר למשרדים לפקח על רכבי משא בודדים(עד 5 משאיות), המחויבים ברישיון מוביל ואינם מאוגדים במשרדי הובלה. המשרדים מעסקים כיום כ- 244 קציני בטיחות בתחום המשאיות ועוד מספר דומה במגזרים השונים. המשרדים העצמאיים החלו בשנים האחרונות להציע את שירותיהם לכלל המגזרים במשק הזקוקים לקציני בטיחות. השירותים ניתנים כיום גם לכלי רכב פרטיים, רכבי ליסינג ורכבים מסחריים קלים, הסעות ועוד. כל זאת בניגוד מוחלט לכוונת המחוקק, שהתיר להקים משרדים לצורך שירותי חוק מוביל בלבד. אי פיקוח של משרד התחבורה יצר את התופעה שבה המשרדים נותנים כיום את שירותיהם לחברות רבות. חלקם אף נהפכו לחברות השמה.

במשרד התחבורה רוצים לשנות את המצב ולהתיר למשרדים להתנהל במסגרת חוק שרותי הובלה בלבד.

הודעת מנהל תחום קציני בטיחות בתעבורה: "ביום 16/2/14 פרסם מנהל התחום ג'קי לוי הודעה שבה ציין כי תקנה 580 בחלק י' מחייבת את בעל המפעל להעסיק קצין בטיחות. בערבות דיון בבית המשפט לענינים מנהליים בבקשה לצו זמני. סבר השופט כי עד לדיון בועדת הכלכלה, אין לשנות את הסטטוס קוו לפרשנות המונח יעסיק. לאור האמור ועד לקבלת החלטה בנושא, לא תתבצע אכיפה מטעם המשרד בעניין הצגת אישור להעסקת קצין בטיחות. ועדת הכלכלה בכנסת, עשויה להמשיך לדון בנושא חלק י' לתקנות התעבורה רק לאחר הפגרה".
 

 

עבור לתוכן העמוד