סיכום מכירות רכב

6/08/2013
הגדל

השוק הישראלי קופא על שמריו. מכוניות אמריקאיות כמעט ואינן מגיעות, ההיצע האירופאי דליל יחסית ורק הקוריאניות מצליחות לגעת בכיסו של מר ישראלי. בגלל המיסוי מה שפופולרי באירופה, מכוניות דיזל, כמעט ולא מגיעות לארץ וכבישי הארץ הופכים אט אט להיות העתק של כבישי דרום קוריאה.

 

שבעה חודשים עברו מתחילת השנה ותמונת המצב איננה משתנה. יונדאי מובילה במכירות עם מכירות של 22,298 (16.7%) ואחריה קיה, טויוטה, פורד וסקודה. חמשת המובילות בשוק הרכב הישראלי  מכרו 63,228 (47.3 אחוז) כלי רכב מתוך 133,402 כלי רכב שנמכרו בשבעת החודשים הראשונים בשנה והמשיכו בשליטה המוחלטת שלהן בשוק. החמישייה השניה, מאזדה, ניסאן, רנו, סוזוקי, פולקסוואגן וסיטרואן מכרו ביחד 36,304 אחוז שהם 27.2 אחוז מכלל המכירות. שוק סגור לאחרים. כל ההצהרות הרבות של שר התחבורה על פתיחת השוק לתחרות נענות עד היום באפס תוצאות.

 

עוד הוכחה לכך כי שוק הרכב נשלט על ידי קבוצה קטנה של יבואנים ושלדברי השר על רפורמה ותחרות אין כמעט כל השפעה על השוק אפשר לראות דרך הנתונים הבאים: בארץ פעילים 18 יבואני רכב המייצגים לפחות חברה אחת. כלמוביל, יבואנית יונדאי, מרצדס ומיצובישי, מחזיקה בנתח שוק של 19.1 אחוז דלק מוטורס ב-13.6 אחוז, צ'מפיון (פולקסוואגן וסיאט) ב-13% קרסו ב-9.7 אחוז טלקאר 9.6%. חמשת היבואנים המובילים מביאים לארץ 65 אחוז מכלל המכוניות ושאר 13 היבואנים מסתפקים בשיירי השוק. ולזה כמובן שאי אפשר לקרוא תחרות מורידת מחירים.

 

 

דגמים מובילים

 

נתוני המכירות מצביעים כי הויכוח בין חברה של מותג אחד לבין חברה של מגוון מותגים הוכרע ובגדול לטובת המולטי מותג. חברת דלק יבואנית פורד התבססה בעיקר על דגם אחד הפוקוס שממנו היא מכרה 7,037 מכוניות מתוך 9,499 מכוניות שמכרה בשבעת החודשים הראשונים של 2013. לעומתה, כלמוביל מציגה קשת של דגמים מתוצרת יונדאי שאיפשרה לה להשתלט על השוק הישראלי ולהפוך למכונית העם.

 

גם הנסיון המחודש לייבא לארץ מותגים סינים לא צלח בינתיים. בשבעת החודשים ראשונים עלו על הכביש רק 363 סיניות. הדגם הסיני  MG350 משך בחכתו רק 309 ישראלים והמותג היותר קטן, GREAT WALL   הביא לרכישת 54 מכוניות בלבד.

 

הדגמים הבולטים בשנת 2013 בשבעת החודשים הראשונים הינם:

 

 טנדרים: ברלינגו סיטרואן 1362, פיורינו 739, קנגו 384,  פיג'ו פרטנר 295.
משפחתיות: פורד פוקוס 7,037, רנו פלואנס 4,042, הונדה סיויק 2,332, סקודה אוקטביה 2,323, קיה פורטה 2,095, סוזוקי SX4 1,689, פולקסווגן גולף 1,661, טויוטה קורולה 1,664, רנו מגאן 645.
משפחתיות מנהלים: יונדאי I30 5,220, יונדאי I35 5,204, אופל אסטרה 2,227, מאזדה 6 1,529, פיג'ו 301 812,מאזדה 3 799, טויוטה אוונסיס 434, פיג'ו 508  202.
סופר מיני: יונדאי   I20, 4,746י יונדאי i25 5,220, קיה ריו 2,853, סיאט איביזה 2,651, מזדה 2 2,347, ניסאן ג'וק 2,267.
מיני: קיה פיקנטו 5,554, ניסאן מיקרה 2,834, סוזוקי ספלאש  1,566, סקודה רפיד 1,239, יונדאי I10 1,056, סוזוקי אלטו 997, פיאט 500 806, סקודה סיטיגו 723, טויוטה איגו 466, סיאט מי 462, קליאו 420, פולו 991.
היברידיות : הונדה ג'אז 1,434, טויוטה פריוס 887, טויוטה  אוריוס 665, טויוטה יאריס 542, הונדה אינסייט 479.
 
מוניות - דגמים המובילים
בשבעת החודשים הראשונים של השנה נמכרו 2,452 מוניות חדשות. השוק הזה הוא עוד פחות תחרותי מאשר השוק הכללי. רק 14 יבואנים נמצאים במגרש המוניות. ארבעה יבואנים מחזיקים בנתח שוק של 84.2 אחוז: סקודה מובילה עם 877 מסירות, ואחריה מרצדס עם 509, קיה 500 ופולקסוואגן 179. שאר השוק מתחלק בין עשר חברות נוספות.

עבור לתוכן העמוד