שר התחבורה מתנגד להעלאת שווי שימוש

2/09/2012
צילום: אתר אוטוקום. (הגדל)

משרד התחבורה לא היה שותף לתכנית האוצר במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2013, בו מתכננים אנשי האוצר, להטיל תשלום מס שווי שימוש נוסף לדלק, לרכב חברה הצמוד לעובד. לטענתם הדלק ניתן ללא הגבלה.

 

לפי טיוטת חוק ההסדרים,כוונת האוצר לפצל את זקיפת ההטבה לשניים. חלק אחד התייחס לעלות המכונית והשני לכמות הנסועה והדלק. באוצר חושבים כי החברות מתירות כיום לעובדיהם כמויות נסועה ודלק ללא הגבלה, ועל כן יש לשלם מס בהתאם. הרעיון החדש, יאפשר לעובדים להתנתק משירותי הדלקן בחברה, ולרכוש אות הדלק עצמאית ללא תשלום שווי שימוש דלק.  אפשרות נוספת לקבל דלקן ללא הגבלה לשלם מס בהתאם. מהלך זה, בא במטרה לצמצם את ענף הליסינג בכך שלעובדים לא יהיה כדאי לקבל רכב ממקום העבודה.

 

משרד התחבורה מתנגד

 

לטענת משרד התחבורה, אין כל קשר בהצעה זו לבין המלצות הועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב. שר התחבורה ישראל כץ, הודיע כי הוא מתנגד נחרצות לכל העלאה של שווי השימוש לרכב וכי הוא רואה בזאת הטלת מס נוסף על הציבור. השר כץ ציין, כי משרד התחבורה לא היה שותף כלל לתכנית האוצר להעלאת שווי השימוש לרכב, הנוגדת את עמדת משרדו. כץ הדגיש עוד, כי אין כל קשר בין תכנית משרד האוצר, לבין המלצות צוות יישום דו"ח הועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב, המיושמות כיום במלואן. "אני מתנגד בחריפות להטלת מס נוסף על הנהגים, הנוגד את תכניות משרד התחבורה. יצוין, כי המלצות הועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב נכללות כיום במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2013 ובכוונת השר כץ להשלים את יישומן המלא.

 

גם בישראל ביתנו מתנגדים

 

מזכ"ל ישראל ביתנו ח"כ פאינה קירשנבאום מתנגדת לתכנית האוצר להעלות שווי השימוש ברכב ולחייב גם על הוצאות דלק ואומרת: "שוב אנו מגלים את חוסר המדיניות במשרד האוצר שמנסה להכניס עוד כמה שקלים לקופת המדינה על ידי רכיבה על החלש ולא על-ידי חשיבה מערכתית מסודרת. ביד אחת מכריז האוצר שהוא מטפל בתושבי הפריפרייה וביד השנייה חותך להם את הרגליים. תכנית האוצר פוגעת אנושות בעיקר בתושבי הפריפרייה. בזמן שתושבי המרכז יעדיפו להגיע למקום עבודתם בתחבורה הציבורית, מסעודה משדרות לא תוכל לעשות זאת, ולו בגלל חוסר האמון שיש לתושבים בתחבורה הציבורית הקלוקלת. בין אם מדובר באיחורים משמעותיים, בנסיעות ארוכות ובסיבובים גדולים, ובין אם מדובר בסרבול משמעותי הפוגע בסדר היום התקין של האזרח". ח"כ קירשינבאום, קוראת לאוצר בשמה ובשם מפלגת ישראל ביתנו ובשם תושבי הפריפרייה לחזור בו מהחלטתו השגויה.

 

שיטת החישוב החדשה ע"פ טיוטה לחוק ההסדרים

 

בנוסף לשווי השימוש אותו משלמים כיום מחזיקי הרכב, הם יאלצו לשלם גם עבור הנסיעות שהם מבצעים. הרעיון בהצעה החדשה, שיקבעו מדרגות נסועה ובהתאם להם ישלמו מס נוסף בגין ההטבה(הדלק). שיעור המס המירבי יהיה לנסיעה ללא הגבלה. אפשרות נוספת היא, לקבל את הרכב מהעבודה ללא דלק (התקן תדלוק-דלקן), ובכך לא לשלם מס דלק. עדין לא ברור אם ישתנה שיעור המס הקיים (2.48%). בשלב זה מדובר בטיוטא בלבד, שכפי הנראה לא תאושר בקלות.

 

הטיעון לכך שדלק למכוניות ניתן ללא הגבלה, אינו מציאותי כלל. חשוב להבהיר כי, מרבית העובדים המקבלים רכב צמוד, מחויבים כיום בעלות שכירות הליסינג והדלק מצד המעבידים שלהם. החיוב, נאמד כיום בשיעור של כ- 3500 ₪ לחודש, המקוזזים משכר העובד. בנוסף, נזקף לשכר מחזיק הרכב, מס שווי השימוש לרכב בשיעור ממוצע של כ- 3000 ₪ למכונית משפחתית שעולה 122,000 ₪. על סכום זה, משלם העובד בנטו את שיעור המס השולי. מכאן, שעלות המכונית נטו לעובד ממוצע, נאמדת בכ- 4100 ₪ לחודש .

 

בשנת 2010 השתנתה שיטת חישוב שווי השימוש, עם המעבר לחישוב ליניארי שנעשה לפי מחיר המכונית לצרכן. שיעור המס לשווי שימוש, נקבע סופית בתחילת 2011 ל- 2.48% ממחיר המכונית. שיעור זה, התייחס להטבה הגלומה בקבלת הרכב הכוללת את עלויות הרכב והדלק.

 

ראוי לציין עוד, כי מרבית החברות במשק להם ציי רכב גדולים, קבעו לעובדיהם קצבת נסועה ודלק לכמות של 25 עד- 30 אלף ק"מ בשנה. מעבר למגבלות אילו, העובדים מחויבים בעלויות נוספות. כל עוד אין בישראל פתרונות הולמים להסעת המונים למרכזי הערים ולמקומות העבודה, המכונית היא פתרון אולטימטיבי, יעיל ובטיחותי. כל תוספת בנטל מס על רכב צמוד הוא בבחינת מלכודת מס.

 

עבור לתוכן העמוד