עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד57% מהנהגים בעיר נוסעים במהירות מופרזת
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה השבוע את סקר המהירויות השנתי המודד את מהירויות הנסיעה בכבישי הארץ ומשווה את הנתונים לממצאי הסקר משנה קודמת. הסקר נערך ביוני 2011 ובוצע ע"י ד"ר ויקטוריה גיטלמן וצוותה מהמכון לחקר התחבורה בטכניון.
מהירות משפיעה על בטיחות בדרכים בשני אפיקים:
-
ההסתברות להיות מעורב בתאונה (הקשר בין מהירות לשיעור התאונות) - ככל שמהירות הרכב גדלה, גדלה האנרגיה הקינטית שלו והיכולת של הנהג לשלוט ברכב (יכולות ההיגוי והבלימה יורדות בהתאמה).
-
חומרת התאונה (עוצמת הפגיעה בעת תאונה) - ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר, במקרה של תאונה הפגיעה הגופנית והנזק יהיו גדולים יותר. גוף האדם פגיע מאוד מבחינה פיזית בהשוואה לכוחות העצומים המשתחררים בזמן תאונה, ולמרות שבמהלך העשורים האחרונים כלי הרכב הפכו לבטוחים יותר (בין היתר בזכות חגורות הבטיחות, כריות האוויר, מבחני הריסוק ומערכת בקרת היציבות) למהירות הנסיעה יש עדין השפעה עצומה על תוצאות ההתנגשות.
להלן עיקרי הנתונים העולים מן הסקר:
בדרכים עירוניות:
בדרך עירונית עורקית (דרך דו מסלולית הכוללת חיבור לרשת בינעירונית) בה המהירות המרבית המותרת עומדת לרוב על 70 קמ"ש נמצא כי בשעות היום - אחוז העוברים את המהירות המותרת הוא 18% בנתיב הימני ו-23% בנתיב השמאלי. בשעות הלילה אחוז הנוסעים מעל המהירות המותרת גבוה יותר ומגיע
ל-27% בנתיב הימני ו-40% בנתיב השמאלי.
במאספים העירוניים (רחובות דו מסלוליים) בהם המהירות המותרת על פי חוק עומדת על 50 קמ"ש אחוז כלי הרכב שעוברים את המהירות המותרת עמד על 57% ביום ו-71% בלילה, כאשר בשעות הלילה 13% מהרכבים נסעו במהירות הגבוהה מ-70 קמ"ש.
המהירות המותרת לנסיעה ברחובות מאספים שכונתיים חד מסלוליים בהם התנועה היא דלילה יחסית עומדת על 50 קמ"ש. ממצאי הסקר מצביעים כי באזור זה 28% מכלי הרכב נסעו מעל המהירות המותרת בשעות היום, ובשעות הלילה מספרם עלה ל- 44% .
נתוני המהירויות בדרכים בין עירוניות:
בדרכים המהירות בהן המהירות המרבית המותרת עומדת על 110 קמ"ש נמצא כי בממוצע 49% מכלי הרכב נסעו מעל המהירות המותרת בשעות היום, כאשר 10% נסעו מעל 130 קמ"ש. אחוז הנוסעים מעל המהירות המותרת היה נמוך יותר בשעות הלילה ועמד על 39%, כאשר 7% נסעו במהירות הגבוהה מ-130 קמ"ש.
בדרכים חד מסלוליות בין עירוניות בהן המהירות המרבית המותרת עומדת על 80 קמ"ש עולה כי אחוז כלי הרכב שעוברים את המהירות המותרת עמד על 70% ביום ו-72% בלילה. בשעות הלילה 7% מהנהגים נסעו במהירות העולה על 110 קמ"ש.
האופנוענים נוהגים הכי מהר
בין סוגי הרכב בדרכים הלא עירוניות, אופנועים מזוהים עם אחוזים גבוהים של הנוסעים מעל המהירות המותרת בכל סוגי הדרכים. כמו כן, אופנועים מזוהים עם האחוזים הגבוהים ביותר של הנוסעים במהירויות הגבוהות - הן בשעות היום והן בשעות הלילה, ברוב סוגי הדרך. עבור אוטובוסים, אחוזים גבוהים של הנוסעים מעל המהירות המותרת נמצאו בדרך דו מסלולית אחרת וחד מסלולית. אחוז גבוה של משאיות נוסע מעל המהירות המותרת בדרכים חד מסלוליות ודו מסלוליות ממוחלפות.
בדרך עירונית עורקית, ביום ובלילה, המהירויות הגבוהות ביותר מזוהות עם אופנועים. ברחובות מאספים עירוניים ישנם אחוזים גבוהים של אוטובוסים ורכבי משא נוסעים הנוסעים מעל המהירות המותרת.
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ אמר: "מהירות מופרזת היא אחת מעבירות התנועה השכיחות הגורמות לתאונות דרכים קשות. מהירות הנסיעה קריטית במיוחד במקרה של תאונה בה מעורבים משתמשי דרך פגיעים כגון הולכי רגל מפני שהם חסרי הגנה לעומת הרכב. הממצאים מצביעים כי בישראל נסיעה במהירות הגבוהה מזו המותרת בחוק היא בעיה מרכזית, שכן למעלה ממחצית מהנהגים נוסעים במהירות הגבוהה מזו המותרת בחוק בכבישים עירוניים. לפיכך, הרשות הלאומית תמשיך להגביר את פעילותה יחד עם השותפים בתחומים השונים ובניהם ההסברה, התשתיות, האכיפה, החינוך והטכנולוגיות המתקדמות לבטיחות בדרכים".
עוד בחדשות התחבורה
- מאזדה CX5 מתחדשת, 28/02/2021
- מיצובישי אאוטלנדר ראשונה במכירות ה-SUV פלאג אין הייבריד באירופה ב-2020, 28/02/2021
- מותג היוקרה ג'נסיס הושק בישראל, 28/02/2021
- טויוטה: 2021 בסימן SUV היברידי חשמלי, 28/02/2021
- גלדיאטור של JEEP בישראל, 28/02/2021
- טויוטה היילנדר פנאי שטח היברידי 7 נוסעים הושק בישראל, 28/02/2021
- משרד התחבורה מאיץ את מהפכת הרכב האוטונומי, 28/02/2021
- מבחן דרכים: רנו זואי חשמלית, 28/02/2021
- שיא כל הזמנים במסירת מכוניות חדשות בחודש אחד, 11/02/2021
- טסלה יוצאת לדרך בישראל, 11/02/2021