עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

תחבורה חשמלית בישראל

25/01/2019
הגדל

קבוצת שלמה ואפקון החזקות, בתצוגה מיוחדת שהתמקדה בעולם הרכב החשמלי ותשתיות טעינה מתקדמות.


אסי שמלצר- יו
"ר שלמה החזקות: "כקבוצת הרכב הגדולה בישראל, אנו נדרשים להעניק לקוחות הקבוצה, מידע ופתרונות מתאימים לעידן הרכב החשמלי. בעולם התחבורה, חל שינוי משמעותי, אנו כעת עם המבט קדימה. כיום, נדרש יידע מקצועי בתהליך קבלת החלטות בארגון בכל הקשור לרכש כלי רכב. אנו כאן בכדי לתת לכם את האינפורמציה, במטרה למנוע אי ודאות. בתחום החשמל לתחבורה, אנו יבואני BYD שהוא היצרן הגדול בסין לכלי רכב ואוטובוסים חשמליים וגם לייצור סוללות. בישראל פועלים כ- 60 אוטובוסים חשמליים. רכב חשמלי מחייב תשתיות טעינה. חברת אפקון מקבוצת שלמה, מתמחה ונותנת פתרונות מתקדמים, בתחום שירותי הטעינה לכלי רכב.  אנחנו כאן בשביל לייעץ בתחום ולתת פתרונות לטעינה חשמלית באתרי החברות". 

דורון ודאי מנכ"ל שלמה מוטורס, יבואנית BYD בישראל, סקר מקצועית על עולם הרכב החשמלי בעולם ובישראל. BYD, הינו יצרן כלי הרכב החשמליים ומצברים, הגדול בעולם. בישראל התחלנו בשיווק אוטובוסים חשמליים בערים: חיפה, מודיעין, ירושלים ובאזור השרון. טווח הנסיעה מיועד ל- 250 ק"מ. בפעילות זו נמצא, שהחיסכון משמעותי ועלות אנרגיה ליום עבודה, עומדת על כ- 100 ₪ בלבד לאוטובוס. ההנעה החשמלית מתבססת על: מצברים, ממירים, מנוע AC, תיבת הפחתת סל"ד, שקע  לעמדת טעינה. מגמת מחירי הסוללות מצויה בירידה. מדובר בבשורה כלכלית שמביאה לירידת מחירים ותנופה בפתרון החשמלי בהיותו אטרקטיבי כלכלית. אם בשנת 2010 עלות קילו וואט שעה עמה על 1,000 $. ב- 2020 העלות תעמוד על 150 $ לקילו ואט שעה. התחשיב הכלכלי לכדאיות המעבר לרכב חשמלי אל מול בנזין מעיד על חיסכון של 1800 ₪ בסעיף דלק לשנה. ובסיכום כללי צפוי חיסכון של כ- 7,700 ₪ לשנה. התחזית בישראל שבשנים:  20119 ינוע 5,100 מכוניות חשמליות ונטענות. בשנים, 2020 ינוע 19,100 מכוניות ובשנת 2025 ינועו 187,860 מכוניות חשמליות. משרד האנרגיה בישראל, אופטימי יותר עם יעד מכירה של 1.4 מיליון כלי רכב חשמליים בשנת 2030. בהתייחס לשיטת המיסוי על כלי רכב חשמליים מעריך ודאי כי רשות המיסים תעבור למודל שיתבסס על כמות נסועה בק"מ. זה פתרון הכי הגיוני. הרעיון לתחשיב מס לפי תעריף חשמל בתחבורה לא יוכל להתבצע מבחינה מעשית.

התקן לעמדות הטעינה בישראל, מאפשר 3 סוגי שקעים:

Mode 2 - שקע תקע באמצעות כבל חשמלי, וממסר פחת חיצוני, הוא זול והטעיה עמו מוגבלת.

Mode 3 - שקע תקע באמצעות כבל חשמלי, הטעינה בזרם AC.

Mode 4 - שקע תקע באמצעות כבל חשמלי, לטעינה מהירה בזרם DC 150-300 KW.


אודי אליהו מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית
: "אפקון, מספקת פתרונות לטעינה חשמלית. מדובר ביחידות טעינה איטיות ובנוניות בזרם AC  22KW  שפעולת הטעינה אורכת כשעה או יותר. בנוסף קימות יחידות טעינה מהירה  DC300KW בהם זמן הטעינה יארך בתוך כ- 5 דקות או יותר. עמדות הטעינה השונות, יותקנו בחניונים ציבוריים, בתחנות דלק, מוסכים, משרדים ובבתים פרטיים". בהתייחס לקול הקורא ציין כי משרד האנרגיה הקצה 30 מיליון ₪ להקמת 2,000 עמדות טעינה AC ועוד 60 עמדות טעינה מהירה DC. כמדובר בעמדות טעינה שיותקנו בחניוני ציי רכב יינתן מענק של עד 6,000 ₪ לכל עמדה.

 

עבור לתוכן העמוד