עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

פסגת הרכב פאנל- דלקנים אוניברסליים ולתחליפי דלקים

26/11/2018
הגדל

בפאנל רפורמת תחרות במשק הדלק ומעבר לתחליפי דלקים שהתקיים בוועידת ענף הרכב ה- 7 של ישראל מטעם מידע כנסים, נבחנו המגמות במשק האנרגיה, לתחרות במחירי הדלקים ומעבר לשימוש בהנעת כלי רכב חשמליים ומונעי גז טבעי CNG.

חן בר יוסף מנהל מנהל הדלק והגז- " רפורמת תחרות במשק הדלק באה במטרה לאפר לציי הרכב להתקשר עם כמה חברות דלק בו זמנית, לייצר בניהם תחרות למחירי דלק ורמת שרות. הרפורמה החלה מתחילת העשור ונתקלה בקשיים רבים, מצד חברות הדלק. במהלך השנה על כל ציי הרכב לבצע את החלפת ההתקנים. כל צי רכב מחליט לבד מתי הוא מחליף את ההתקן ולמי הוא מתקשר. חבל שציים נותרים עם הספקים הקיימים משתעבדים להם ולא נפתחים לאחרים ובכך משפרים תנאי מחירים. בפועל החל מינואר 2019 משאבות הדלק בתחנות, לא יוכלו לקרוא את ההתקנים הישנים. אין בכוונתנו להאריך את תקופת המעבר שנקבעה בחוק".

נעם קום פורום נוהגים הייטק- התייחס לרפורמת ההתקנים האוניברסליים ואמר "שהתחרות עוד לא נולדה. כל עוד הבעלות על ההתקנים בידה חברות הדלק לא תהיה תחרות אמיתית. מבחן האמת יהיה בתום 18 חודשים בהם ההתקנים יעברו לבעלות החלקוחות שיוכלו לפתוח אותם לחברות נוספות. הרפורמה נועדה לשתי מטרות עיקריות: יצור תחרות בשוק הדלק ושיפור נוחות המשתמש. ראוי להזכיר, שבעבר היו לציי הרכב הנחות יותר טובות לדלק זאת בהתאם לכמות הצריכה שלהם. אחרי מהפכות הצדק החברתי, הסתיימו כל ההנחות לציי הרכב והשתוו למחיר אחיד גובה עלמת תדלוק בסך 21 אג' כיום. החיסרון הוא שההתקנים מכאניים ועלויות ההתקן המשותף מאד גבוהות וזה כובל את הצרכנים לחברות הדלק שהם הספקיות להתקנים במחיר אטרקטיבי. לציי רכב זה פרויקט מטורף, מחירי ההתקנים נעים בין 100ל-350 ₪ ומי שמשווק אותם הם שני ספקים בלבד ושלישי בדרך. זה היה אמור לקחת שנה אבל זה רכש משמעותי שחייב תהליך ומכרזים ולמעשה נכנסנו לפעילות ההתקנות רק במחצית השנה". 

ליאור גוטמן כתב האנרגיה של כלכליסט- " מנהל הדלק עבר התנגדות קשה מצד חברות הדלק שניסו מטעמים עסקיים לטרפד את המהלך. גם בשלבים מתקדמים גייסו הייטקיסטים, שיפרצו את ההתקנים ויוכיחו בעיות אבטחה. עם זה עתרו לבג"ץ ועקבו את התהליך לבסוף השלימו עם זה. אם זאת צריך לציין כי חברות דלק נשחקו המרווח השיווק שלהם שעמדה ל 10 אחוזים ונשחקה ל- 8. משק הדלק בישראל מבוסס על כך שכ- 62 אחוזים ממחיר הדלק לצרכן הוא מיסים".

ישי פרץ מנכ"ל רימון צובר שיווק בע"מ- "החברה שלנו מעניקה פתרון בכך שאנו יודעים לתת שרותי תדלוק בו זמנית מכמה ספקים. זה מודל יעיל ליצירת תחרות. אנו מעניקים הנחות למחיר הדלק וסולקים ומפיקים חשבונית אחת לכל רכב. השרות שלנו מתאים לצייר רכב וגם ללקוחות פרטיים".  

איתן פרנס מנכ"ל איגוד אנרגיות ירוקות- בהתייחס למעבר לתחליפי דלקים ציין, "המהפכה התחילה, בכל הקשור לתחליפי דלקים. על רשות המיסוי לעדכן מיסים על מכוניות חשמליות, יש פה פצע שצריך לטפל בו כמה שיותר מהרממשלת ישראל והשר שטייניץ אומרים את מה שכבר אמרו מזמן בעולם שהולכים לכיוון של רכב חשמלי. הגז הטבעי יהיה מקור האנרגיה להנעה החשמלית וישמש להנעת אוטובוסים ומשאיות . צריך מדיניות ברורה שאומרת שמדינת ישראל מעוניינת ביותר רכבים חשמליים, יש לעודד את המדיניות הזו בתמריצים ולקבוע לחמש שנים על מיסוי מסוים כדי שהיבואנים ידעו מה עומד מולם ויתכננו את פעילותם בהתאם למדיניות זו".

חן בר יוסף מנהל מינהל הדלק והגז- "בכל הקשור לגז טבעי, אנו מכוונים בלב ראשון למשאיות ואוטובוסים. תשתיות תדלוק בתהליך הרמה במרכזים שונים בארץ שייתנו מענה לשלב ראשון של המעבר. בעניין הרכב החשמלי יצאנו בקול קורה להגשת הצעות להקמת מעל 2500 עמדות טעינ במרכזים ציבוריים, תחנות דלק ובחניונים. התהליך יסתיים ב- 2022 ויאפשר מעבר לרכבים חשמליים".

 

 

עבור לתוכן העמוד