עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

סיכום תאונות רוכבי אופנים

1/10/2018
הגדל

בעקבות תאונות הדרכים שהתרחשו בימים האחרונים בקרב רוכבי אופניים ואופניים חשמליים, להלן נתונים עדכניים שמתפרסמים מטעם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הרלב"ד.

נתוני היפגעות אופניים חשמליים: מתחילת השנה עד ל- 28/9/18 נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים. 4 מתוכם היו מתחת לגיל 16

10  הרוגים על אופניים חשמליים היו בתחום העירוני (בערים: 1 באשדוד, 2 בירושלים, 3 בת"א, 1 בבני ברק, 1 בראשל"צ, 1 בטייבה ו-1 ברמת גן).

6 הרוגים על אופניים חשמליים היו בתחום הבינעירוני.

הרוגים בתאונות דרכים עם אופניים ואופניים חשמליים

שנה

2015

2016

2017

2018 (ינואר ספטמבר)

אופניים רגילים

15

10

11

11

אופניים חשמליים

2

10

7

16

 

מה אומר החוק בעניין אופניים חשמליים ?

אופניים חשמליים מוגדרים ע"פ החוק בישראל כאופניים בעלי הספק מרבי של 250 ואט, שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש, ושהמנוע מפסיק את פעולתו במידה ומהירות האופניים מגיעה ל-25 קמ"ש, בהתאם לתקינה האירופית. התקנות מגבילות את גיל הרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים לפחות (תוקן במאי 2016) על פי התקנות, מותר לרכוב על כלי זה רק על שבילי אופניים וכבישים.

מנכ"לית הרלב"ד, עו"ד רחלי טבת ויזל: "מותו של ארי נשר ז״ל, מצטרף לצערנו לרשימה ארוכה וכואבת של 15 הרוגים בקרב רוכבי האופניים החשמליים שנהרגו במהלך השנה האחרונה. רוב הרוכבים נהרגו בעת רכיבה על הכביש בתחום העירוני, מרביתם המוחלט לא חבש קסדה וארבעה מתוכם הינם נערים בני פחות מ 16. על מנת למגר תופעה זו ובכל זאת לאפשר המשך רכיבה על אופניים חשמליים, יש לפעול על פי כללי הבטיחות הבסיסיים שהינם מצילי חיים: רכיבה על שבילי אופניים במקום שהם קיימים ואם לא אז בכבישים צדדיים ולא סואנים. רכיבה עם קסדה, ללא שימוש בנייד ורכיבה על פי החוק רק מעל גיל 16.

חבישת הקסדה הינה קריטית נוכח ריבוי פגיעות הראש בפציעות החמורות והקטלניות. הקפדה על גיל 16 הינה משמעותית בהיעדר ידע של הילדים באשר להתנהגות בכביש. בגיל זה בבתי הספר נלמדים כללי הבטיחות היסודיים גם בהתייחס לאופניים חשמליים, ובו נבחנים התלמידים בבחינת התיאוריה שגם בה שאלות בהקשר לכלי זה. אני קוראת לאחריות אישית והורית להקפדה על גיל הרכיבה, חבישת הקסדה והכרת כללי ההתנהגות בכביש. על הרשויות המקומיות לממש את התקציבים שהוקצו ע״י משרד התחבורה לצורך סלילת שבילי אופניים, שהינם המקום הבטוח עבור הרוכבים. אבהיר כי אין בכל האמור לגבי אופניים חשמליים בכדי להפחית מאחריות נהגי הרכב הפוגעים ועל אחת כמה וכמה כשהם נוהגים בשכרות וללא יכולת שליטה מרבית במתרחש בקרבת רכבם בעת הנסיעה. לעניין זה יש להמשיך באכיפה אינטנסיבית, הסברה חינוך, והעלאת רף הענישה".

 

 

עבור לתוכן העמוד