עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

תקנות קציני בטיחות בוועדת הכלכלה

9/05/2018
הגדל

ביום 1/5/18 התקיימה ישיבת וועדת הכלכלה בראשות ח"כ הכנסת איתן כבל. הועדה דנה בחלק י' לתקנות התעבורה העוסק בהסדרי בטיחות כלי הרכב במפעלים.

 הדיונים מתקיימים בשנים אחרונות במטרה לעדכן את תקנות התעבורה ולהתאימם למציאות בישראל. הדיון הפעם התמקד בתקנה 585 הכוללת את תפקידי קצין הבטיחות במפעל. הפעם נידונו הסעיפים בתקנה הקשורים לפיקוח קצין הבטיחות על אופן תיקון כלי הרכב .

בסעיף 13 נאמר כי על קצין הבטיחות לפקח על כך שהרכב יתוקן רק במוסעים מורשים מטעם משרד התחבורה.

סעיף 14 לתקנה דן בכך שאחת לחודש יבצע קצין בטיחות בדיקת תקינות מערכות רכב משא, אוטובוס, רכב ציבורי וברכב מסחרי החייב ברישיון מוביל. הבדיקה תתבצע, בהתאם לטופס בדיקה הקיים בנספח ה- 13 לתקנות.

סעיף 15 מתייחס לביצוע בדיקות בסוגי רכב אחרים. בהתייחס לטפסים הקיימים בנספח ה- 13 לתקינות כלי הרכב, טענו ארגוני התחבורה (ארגון מנהלי תחבורה ופורום נוהגים הייטק) כי ההכללה של טופס בדיקה אחד ,לכל כלי הרכב במשקל של עד 10 טון אינה הגיונית כלל ואינה ניתנת לביצוע. במכונית פרטית מודרנית בדיקת מערכות המנוע מוגבלת יותר כיוון שמערכות הרכב מוגנות ומחופות ולא ניתן לצפות במכללים שונים באופן ויזואלי כפי שקיימים בכלי רכב מסחריים או ישנים.

המלצת ארגוני התחבורה לייצר טפסים בהתאם לסיווג כלי הרכב המקובל במשרד התחבורה בהתאם לתקינה האירופאית. הכוונה לסווגם לפי דרגות M- רכב נוסעים עד משקל של 3.5 טון. רכב N - רכב מסחרי, רכב C - רכב משא מעל 12 טון ורכב D - אוטובוס. וועדת הכלכלה קבלה את  עמדה זו והמליצה שמשרד התחבורה יבצע חשיבה נוספת לטפסי הבדיקה בהתאם לדרישה זו.

יו"ר וועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל סיכם את הדיון ואמר כי צריך שהחקיקה תהיה חכמה. התקנות צריכות להיות פשוטות להבנה ולביצוע. המשימה שלנו בדיונים להביא לתוצאות הטובות ביותר לתקנות ולהגברת הבטיחות. והם צריכות להיות מידתיות ותואמות למציאות. אני מבקש ממשרד התחבורה  עם אנשי המקצוע שלו ביחד עם הגורמים המקצועיים בהם ארגוני התחבורה, לבצע סיווג חדש לטופסי הבדיקה המוצעים בתקנות החדשות.

 

עבור לתוכן העמוד