עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

הגורם העיקרי לתאונות דרכים: שימוש בטלפון

28/04/2018
הגדל

הרלב"ד פרסם את דו"ח ועדת שפר, שהוקמה לבחינת דרכים להפחתת נפגעים, בעקבות שימוש בטלפונים בזמן הנהיגה, וממליצה על תוכנית פעולה נרחבת לטיפול בתופעה המסוכנת.

וועדת שפר, הוקמה בראשות אלוף מיל. נמרוד שפר וכללה 5 חברים נוספים. מטרות הוועדה ללמוד את נושא השימוש בסמארטפונים בזמן הנהיגה בכדי להתוות מפת דרכים להתמודדות עם הבעיה. חברי הוועדה , פגשו גורמים שונים בהם: חוקרים, אנשי משטרה, צבא, ומומחי טכנולוגיה. הוועדה בחנה סוגיות של אכיפה, רגולציה, הטמעת טכנולוגיות ופעולות חינוך ממוקדות. מסקנות הוועדה על פי מחקרים שונים כי השימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, מגדיל משמעותית פי עשרה את הסיכון להתרחשות תאונות דרכים.

תובנות שעלו ממצאי הוועדה:

-          השימוש בטלפון בנהיגה מגדיל פי 10 את הסיכוי לתאונת דרכים.

-          הפעולות המסוכנות ביותר הם אילו הדורשות תשומת לב חזותית ומוטורית. כולל שליחה וקריאת הודעות , גלישה, כניסה לרשתות חברתיות והגדרת פעולות ניווט.  פעולות אילו פוגעות בביצועי הנהיגה.

-          כל פעולה הקשורה להפעלת הטלפון לשם ביצוע שיחות, חיפוש אנשי קשר מסוכנת.

-          שליחה וקבלת מסרונים, מצויה במגמת עלייה ובהתאם לה ניכרת עלייה בתאונות קטלניות.

-          היסח דעת כתוצאה משימוש בטלפונים מזמן נהיגה מורכב יותר לעומת הסחי דעת שונים.

המלצות למיגור התופעה

פעולות ענישה- הכוונה לבצע החמרה משמעותית בפעולות ענישה עקב שימוש בטלפונים בזמן הנהיגה. לעבירה ראשונה יינתן דו"ח אזהרה. לעברה שנייה ושלישית יינתן קנס של 4,500 ₪. לעבירה רביעית תינתן שלילה ל- 30 יום והנהג יעמוד למשפט.

הגברת אכיפה - תוקם יחידה ייעודית במשטרה, לטיפול בנושא השימוש בטלפונים ניידים בזמן נהיגה.

טכנולוגיות חכמות - פיתוח טכנולוגיות חכמות, לנטרול השימוש בטלפונים בזמן נסיעה בכלי רכב עם רמת סיכון גבוהה לתאונה, כגון: משאיות ואוטובוסים. כמו כן יפותחו אפליקציות שימנעו את השימוש הלא נחוץ בטלפון בזמן נהיגה. או תפעול פעולות שונות ללא הצורך ההסרת ידיים המגלגל ההגה.

איסור שימוש בטלפון - ייאסר השימוש בטלפון על נהגי אוטובוסים ומשאיות גם באמצעות דיבורית.

חינוך- הגברת מודעות בפעולות הסברה שונות, לסכנת השימוש בטלפון והשפעת מסיחי הדעת על נהיגה.

יישום ההמלצות, מחייב שינוי בחקיקה ובמדיניות ממשלה לקידום הבטיחות בדרכים.

 

עבור לתוכן העמוד