עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

כנס אור ירוק 2017

2/04/2017
הגדל

כנס אור ירוק, התקיים היום תחת הכותרת 33,000 הרוגים בכבישים מאז קום המדינה. הכנס היה טעון במיוחד, לאור העלייה במספר תאונות הדרכים ועקב אי הגעתו לכנס של שר התחבורה.

אבי נאור יו"ר עמותת אור ירוק פתח ואמר: העלייה במספר ההרוגים בכבישים בחמש השנים האחרונות, מעידה על כישלון. ניתן לצמצם את נגע התאונות  בפעולות מונעות, כך היה עד 2012. מאותה שנה נרשמה למעשה עלייה מתמדת במספר הנפגעים וההרוגים. היעד של מדינות ה- OECD הוא להפחית תאונות בכ- 52% עד שנת 2020. ישראל לא בכיוון  ירידה בתאונות ומדורגת במקום לא ראוי. השינוי בשנים האחרונות נגרם, בגלל שתקציב לטיפול בתאונות ירד משמעותית.  באשר לאכיפה ציין כי לאגף התנועה הובטחו 400 ניידות בפועל יש להם כיום  166 בלבד. אי לכך יכולת המשטרה בשפל. נאור הדגיש כי הסיבה העיקרית לעלייה בתאונות היא בכך שאין גורם אחד שלוקח אחריות על נושא הקטל בדרכים בישראל. שר התחבורה ישראל כץ, אף הסיר אחריות בנושא תאונות דרכים, בטענה שאם אין לו סמכויות בנושאי חינוך ואכיפה הוא אינו לוקח אחריות במצב שכזה. לטענת נאור, אם אין ביכולתו של השר לקבל אחריות לבטיחות, עליו להחזיר את המפתחות ולהעביר את הסמכות למישהו אחר. לסיכום דבריו אמר כי על ראש ממשלת ישראל לאחד כוחות ולפעול למניעת תאונות דרכים.
בעקבות דברי הביקורת של יו"ר אור ירוק, נתקבלה כעבור שעה תגובת שר התחבורה.

תגובת שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, שלא ישתתף בכנס "אור ירוק", לא איחרה לבא. השר הודיע, כי אין בכוונתו לקיים בעתיד כל קשר עם ארגון אור ירוק, בשל העובדה שהעמותה הפכה לגוף פוליטי לכל דבר שכל תפקידה לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט, תוך שימוש בנתונים שקריים והתעלמות מוחלטת מהעובדות. כל זאת, תוך שיתוף פעולה עם גורמים עסקיים בעלי עניין. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ימשיך לפעול ישירות ובאמצעות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לקידום הבטיחות, במאבק בתאונות הדרכים.

גלעד ארדן- השר לביטחון פנים, אמר: המאבק בתאונות דרכים צרוב בנשמתי. עוד ב- 2007 טענתי כי אין חשיבות רק לאוחז בהגה המכונית אלה במי שאוחז בהגה השלטון. הממשלה יכולה וחייבת לעשות יותר. מחיר הדמים בכבישים שהינו גבוה יותר מכל מלחמות ישראל ופיגועי הטרור מחייב זאת. בכל יום נהרג אדם בישראל בתאונת דרכים. הבטחתי לפני שנה להגביר את האכיפה ולהכפיל את מספר הניידות של אגף התנועה. עד סוף השנה יפעלו 150 ניידות סיור, לעומת 75 נידות אשתקד. משטרת ישראל בתהליך גיוס מסיבי לשוטרים לתגבור אגף התנועה. המצב בישראל שבו יש עלייה בהרוגים ומנגד ירידה במספר התאונות, מחייבת במחקר מקיף שיזהה את הבעיות. מספר ההרוגים בתחום העירוני עלה ב- 2016. השינוי בחוק האופניים החשמליים ובכלל, מעיד על בעיה שצריך ללמוד ולהתמודד עימה. על ההורים לקחת אחריות ולהנחות את ילדיהם לסכנות הצפויות.

מסיחי הדעת, מהווים סיבה מרכזית לתאונות. השפעת הטלפונים על הנוהגים ברכב ניכרת כמובילה בתאונות. משטרת ישראל הגבירה את האכיפה בנושא בכ- 70%. יש לפעול לצמצום השימוש בכלי רכב פרטיים ולעודד מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית. ככל שניסע פחות ברור לכל שהחשיפה תקטן וימנעו תאונות הדרכים.

אילת שקד- שרת המשפטים, אמרה בכנס: כי קיים קשר מובהר בין המערכת המשפטית למניעת תאונות דרכים. המערכת פועלת בעומס רב. כמות התיקים גדלה בכ- 25 אלף תיקים אם זאת המערכת לא קורסת. השנה נוספו עוד 4 שופטי תעבורה ויתווספו עוד שניים ב- 2018. החודש הגדלנו את תעריפי הקנסות שחלקם עלו ל- 1500 ₪. עליית הקנסות תקטין את העומס בבתי משפט משום שחלק מהעבירות לא יחייבו הזמנה לדין.

איתן כבל- ח"כ ויו"ר ועדת הכלכלה, אמר: עמותת אור ירוק הוא גוף שפועל יותר מהממשלה לקידום הביטחון בדרכים. ועדת הכלכלה עושה כיום רבות לקידום הבטיחות. הכשל המרכזי בנושא הוא האכיפה. המשטרה מצויה בחסר גדול במשאבים לטיפול במניעת תאונות. כשל נוסף זו הרשות השופטת בכל הקשור בתאונות. חייבים לתגבר ולהשלים את כל הפיגורים בתהליך השיפוטי. על שר התחבורה לקבל אחריות לנעשה. אני קורה מכאן להכריז על שנת 2017 כשנת חירום.

גיורא רום- יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אמר: 50 מליון בני אדם נפגעים בתאונות דרכים. כמות ההרוגים בתאונות היא פונקציה של כמות הנסועה. המגמה הכלכלית והתנופה מביאים לכמות נסועה גדולה. הרשות, היא הנאמן של אזרחי המדינה, בכל הקשור לבטיחות בדרכים. בטיפול בתאונות, יש להתמקד בגורמים העיקריים המעורבים בתאונות. בהם: הולכי רגל, מגזר הערבי וכלי רכב כבדים. מבחינת הרשות הלאומית היעד להגיע ב- 2017 ל- 6 הרוגים למיליארד ק"מ.

קרן טרנר- מנכל"ית משרד התחבורה, אמרה: הבעיה העיקרית היא אי האכיפה. המשטרה חיבת יותר ניידות לפיקוח בכבישים. משרדנו לא יכול להנחות את המשטרה איך לאכוף.   

 

עבור לתוכן העמוד